Навчатися ніколи не пізно або як освіта для дорослих стала запорукою високого рівня життя
У Швеції 60% людей у віці 55-64 роки продовжують навчатися. В Норвегії цей показник складає 55%, у Великобританії та Фінляндії по 37%. Освіта дорослих стає невід’ємною складовою життя високорозвинених держав. Переважна більшість успішних країн своїм технологічним, соціокультурним і економічним прогресом зобов’язані значною мірою саме тому, що люди не обмежуються шкільними та університетськими дипломами, а навчаються протягом усього життя. Як спонукати людей в Україні продовжувати вчитися у будь-якому віці та чому для цього потрібно ламати суспільні стереотипи давайте розберемось у матеріалі.
Ставка на освіту протягом життя
Починаючи з середини ХХ століття, освіта дорослих стала одним з найважливіших засобів розвитку суспільства і людини. Для багатьох соціальних груп вона є одним із важливих засобів виживання, зокрема для біженців, людей, які отримали інвалідність, людей, чиї професійні навики перестали бути затребуваними. Але ставку на освіту протягом життя роблять не лише через це. В минулому матеріалі ми уже обговорювали стратегію розвитку цього сегменту в Євросоюзі.
Європейські держави розглядають освіту для дорослих як механізм досягнення стійкого економічного розвитку та високого рівня життя. Тож не дивно, що у рейтингу найбільш успішних країн, які заохочують дорослих до отримання нових професійних (і не тільки) знань – саме ті країни, які мають найвищі показники соціально-економічного розвитку та соціального захисту населення. Зокрема Німеччина, Швеція, Швейцарія, Великобританія, Норвегія, Нідерланди тощо. В останні роки до них активно наближуються нові члени Європейського Союзу – Естонія, Литва, Латвія та ін.
Такі країні, як Німеччина, Великобританія, Франція проводять низку спільних педагогічних проєктів у цій сфері.
Німецька модель навчання дорослих
Як на мене, доволі цікавою є система організації освіти дорослих в одній з найпотужніших економік ЄС – Німеччині. Вона активно почала розвиватися там ще в 19 столітті, коли масово стали відкривати освітні заклади для робітників.
Освіту дорослих у Німеччині можна умовно розділити на: продовжену професійну освіту і загальну освіту дорослих.
Продовжена професійна освіта, як ви уже здогадалися з назви, відповідає за професійну підготовку і перепідготовку фахівців відповідно до актуальних запитів ринку праці. Необхідні знання люди можуть отримати в освітніх центрах, які відкривають промислові компанії чи Торгівельні Союзи. Є також сільськогосподарські освітні центри та технічні школи. У тому ж напрямку працюють Центри з підтримки безробітних. Вони проводять різноманітні курси підвищення кваліфікації та перепідготовки, які іноді можуть тривати навіть кілька років.
Взагалі, курси доволі популярні серед дорослого населення Німеччини. Вони можуть проводитись у різних форматах починаючи від дводенних семінарів на вихідних, прискорених кількатижневих інтенсивів і закінчуючи вечірніми курсами для працюючих студентів по кілька годин на день.
Загальна освіта дорослих більше виконує соціальне замовлення суспільства. Це може бути отримання додаткових знань з найрізноманітніших сфер. І надають освітні послуги теж різні організації. Це можуть бути комерційні структури, де в основному іде вивчення іноземних мов. Можуть бути політичні партії та телебачення, які в основному зосереджуються на політичній освіті. Можуть бути центри, союзи, гуртки при церквах.
Важливу роль також відіграють вищі народні школи чи як їх ще називають народні університети. Тут можна отримати як початкову професійну освіту так і пройти курси з культурної чи політичної тематики. Вони зазвичай тривають від кількох годин до кількох місяців.
Освітню роботу з дорослими ведуть також класичні німецькі університети. До речі, вперше семінари для дорослих почав проводити Гьоттингенський університет у 1955 році. А вже в 1976 році закон зобов’язав усі університети окрім звичайної науково-педагогічної діяльності займатися освітою дорослих.
В Німеччині стало популярним таке поняття як «вільний слухач». Коли людина цілий семестр може відвідувати будь-які цікаві для неї лекції. На цей час такий слухач отримує пропуск у бібліотеки університету та комп’ютерні класи.
Життя тільки починається або освіта після 50+
У рамках неформальної університетської освіти в Німеччині активно проводиться робота з людьми так званого «третього віку». Вони мають право безкоштовно відвідувати будь-які цікаві для них лекції за програмою «Освіта після 50».
Не можна не згадати і таку форму освіти дорослих, яка мене особлива радує, – роботу з людьми «четвертого життєвого циклу» – тобто тими кому від 60 до 80 років. Її мета – надати кожній окремій людині, відповідно до її життєвої ситуації та віку, шанс для розвитку її потенціалу та здібностей упродовж довгого та здорового життя.
Зауважу, що все більше науковців акцентують на тому, що активні люди літнього віку можуть бути великим потенціалом для економіки і суспільства країни.
У нас також є програми, які дозволяють отримувати додаткову професійну освіту у віці 50+. Є «Університети третього віку», в яких можна знайти заняття для душі в будь-якому віці. Але це не поширене явище. В суспільстві досі переважають установки на те, що життя літньої людини «це квартира, лавочка, максимум дача». І їх потрібно змінювати.
Бар’єри для дорослої освіти
В таких країнах, як Німеччина вчитися протягом усього свого життя модно. У нас же досі побудує стереотип «та куди мені уже, я вже старий». І його можна почути як від людей яким за 50-60, так і навіть 40-річних, і 30-річних.
Що ж заважає дорослим включитись в освітній процес?
Психофізіологія. У багатьох людей, на жаль, існує хибне переконання, що ефективно і якісно навчатись людина може лише у молодому віці. Мовляв, з роками втрачається здатність до засвоєння інформації. Насправді ж, потрібно просто усвідомити, що у зрілому віці на перший план виходять більш глибокі і нагальні потреби, ніж просте бажання отримати «п’ятірку» чи «дванадцятку». Дійсно досконале і всебічне вивчення певного питання в дорослому віці потребує більше часу і зусиль. Але це ж допомагає мозку не деградувати, навчання покращує його функції і продовжує життя.
Дискомфорт. Дорослі люди часом почувають себе некомфортно в ролі учня. Особливо, якщо людина займає високу посаду. Загострюється дискомфорт, якщо навчання проходить в групі, де є представники різних поколінь. Старші учні часто почувають себе незручно. Але якщо враховувати цей фактор, і створювати групи більш однорідні за віком, то цю перепону можна усунути.
Страх невдачі. У людини, яка пропрацювала на одному місці, скажімо, 10, 20 та навіть і 5 років можуть виникнути сумніви – чи зможе вона досягти високого рівня компетентності в чомусь іншому. Чи взагалі варто починати? Часто людина зупиняється на старті. В результаті у неї не формується установка на необхідність освіти впродовж життя.
Недооцінений потенціал
Освіта дорослих може стати одним з важливих елементів вирішення як нинішніх соціально-економічних проблем України, так і відкриє можливості для вирішення майбутніх загроз.
За оцінками вітчизняних науковців, потенційний контингент дорослих, які можуть і мали б здобувати додаткові знання, становить у нас не менш як 70% професійно активного населення. Тут мова йде про перекваліфікацію, докваліфікацію, другу вищу освіту, тощо. А я б ще підкреслив, що ми не повинні обмежувати людей, які досягають пенсійного віку в можливостях бути повноцінними учасниками ринку праці. Не допрацьовувати стаж десь прибиральницями, вахтерами чи охоронцями, а отримувати додаткові знання, щоб працювати на достойній роботі.
Ми маємо розвивати всеохоплюючу систему освіти дорослих уже сьогодні і максимально це популяризувати. Суспільство мусить усвідомити, що це чи не єдиний шлях для побудови успішної України, де кожен зможе бути реалізованим.
Залишити відповідь
Для коментування запису потрібно авторизуватися
Коментарів немає