Бюджет 2024: що не так із зарплатами чиновників та держслужбовців?
Минулого тижня Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2024 рік». Цей документ вчергове продемонстрував, що уряд та парламент не збираються нічого робити для переведення економіки країни на воєнні рейки. Ухвалений закон став братом-близнюком за структурою доходів та видатків до всіх своїх попередників десь з 2007 року, коли Конституційний Суд України вперше окремою спеціальною ухвалою звернув увагу та неконституційність внесення змін до інших законів через закон про держбюджет.
Так, у своєму рішенні від 09.07.2007 № 6-рп/2007 (справа про соціальні гарантії громадян), визнавши окремі положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» такими‚ що не відповідають Конституції України‚ встановив, що зі змісту положень Конституції України та Бюджетного кодексу України вбачається‚ що закон про Державний бюджет України як правовий акт має особливий предмет регулювання‚ відмінний від інших законів України – він стосується виключно встановлення доходів та видатків держави на загальносуспільні потреби‚ тому цим законом не можуть вноситися зміни‚ зупинятися дія чинних законів України‚ а також встановлюватися інше (додаткове) правове регулювання відносин‚ що є предметом інших законів України.
Згодом таких рішень КСУ стало більше, а порушення – стабільно зберігаються. Гірше того, зазначені зміни до інших законів активно впливають на процес державного управління, оскільки вже напряму починають визначати як та в який спосіб оплачувати роботу чиновників та державних службовців!
Про те, що в Бюджеті 2024 коштів на забезпечення ВРУ, КМУ та інших міністерств, державних агенцій, служб тощо передбачено набагато більше, ніж в поточному, 2023 році, вже багато сказано та написано. Але мало хто, як мій колега Павло Себастьянович звернули увагу на те, якою складною є системо обрахунку зарплат у працівників цих установ. Чому важливий не тільки розмір видатків, але й структура оплати праці? Тому, що чим меншою є гарантована база та, водночас, більше інших складових у зарплаті, тим дешевше маніпулювати держслужбовцями з боку керівництва, тим вони менше захищені від свавілля і… тим гірше, врешті решт, працюють. Бо вимушені не посадові обов’язкі сумлінно виконувати, а дбати про зовсім інші речі… наприклад, «як сподобатись керівникові, що б отримати премію, матеріальну допомогу та інші доплати». Чому саме про це? Тому що база для встановлення посадового окладу для працівників державних установ є меншою навіть за прожитковий мінімум, що визначений в Держбюджеті 2024 для працездатних осіб в розмірі 3 028 грн! І це при тому, що мінімальна зарплата з 1 січня 2024 року становитиме 7 100 грн, а з 1 квітня – 8 000 грн. А ось розмір прожиткового мінімуму, що для визначення посадових окладів працівників державних органів, оплата праці яких встановлюється спеціальними законами, а також працівників фіскальних та митних органів – 2 102 грн.
Нагадаю, що згідно із положеннями ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік», в 2024 році заробітна плата державного службовця державного органу складається з:
- посадового окладу;
- надбавки за ранг державного службовця;
- надбавки за вислугу років (встановлюється на рівні 2% посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30% посадового окладу);
- місячної або квартальної премії;
- компенсації за додаткове навантаження та за вакантною посадою;
- грошової допомоги, що виплачується з наданням щорічної основної оплачуваної відпустки (визначається у розмірі суми посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за ранг державного службовця станом на останній день місяця, що передує першому дню такої відпустки, незалежно від фактично відпрацьованого часу у місяці);
- матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань;
- інших доплат, передбачених законами України.
П’ять з цих восьми пунктів, фактично, залежать від керівника установи/підрозділу. Відповідно, коли ви вчергове буде щось чути/читати про мізерні зарплати держслужбовців та їх захмарні доходи – зверніть увагу на структуру оплати праці. Бо дійсно, у частини буде оклад+за ранг та вислугу (ну ще і відпускні), а в когось – «повний фарш» разом із «підйомними» та «лікувальними». То ж на держслужбі як всюди, суто за Оруелом: всі звірі рівні, але деякі – рівніші за іншіх.
Залишити відповідь
Для коментування запису потрібно авторизуватися
Коментарів немає